Monday 8 July 2013

Windows Xp Masalah Network Browsing

Tak leh akses remote directori
Assalamualaikom w.b.t

Pagi tadi saya cuba untuk mengaksi network direktori tetapi gagal. Saya cuba check server ok dan alamat ip boleh di "ping" dan ada balasan. Errornya ialah "The network path was not found".

Kemudian saya cuba semak services.msc dan mendapati servis "Computer Browsing" telah terhenti. Saya cuma untuk mulakan tetapi kemudian ianya terhenti semula.



Setelah meneliti permasalahan tersebut Alhamdulillah saya telah berjaya menyelesaikannya. Hal ini disebabkan oleh Windows Firewall yang memblok akses perkongsian fail dan printer.

Ikuti langkah mudah:

1. Klik Start, klik Run, taip firewall.cpl dalam kekotak, dan klik OK.
2. Akam muncul Firewall Windows kemudian klik tab Exceptions.
3. Klik dan pilih File and Printer Sharing check box, dan kemudian klik OK.

No comments:

Post a Comment