Tuesday 17 September 2013

Mengatasi Masalah Mengosongkan Recycle Bin Windows

Assalamualaikom w.b.t.

Hari ini seperti kebiasaannya saya mengodek godek komputer dan terdelete folder yang mengeluarkan ralat "Access Denied". Biasa fail atau folder sedemikian saya akan buang dengan menggunakan aplikasi Unlocker.

Ternyata aplikasi Unlocker berjaya membuangnya dan meletakkannya di dalam Recycle Bin (Tong Kitar Semula). Kemudian saya cuba mengosongkan recycle bin dan keluarlah ralat ini:

Cannot Remove Folder Dc86: Access denied.
Make sure the disk is not full or write-protected and the file is not currently in use.

Kemudian saya membuka folder RECYCLER didalam c: drive dan cuba mendelete dengan menggunakan aplikasi Unlocker dan cmd prompt. Namun error/ralat yang sama tetap muncul.



Folder atau file Dc nie kekadang berubah nombor hujungnya mengikut kitaran seperti Dc1, DC2 dan seumpamanya. Fail atau folder demikian biasanya wujud di dalam Recycle Bin apabila kita ada mendelete mana-mana fail atau folder yang ada masalah dengan permission dan memaksa buang dengan utiliti tertentu seperti Unlocker.

Saya kemudian menyemak recycle bin yang kosong tetapi icon menunjukkan recycle bin masih berisi sesuatu. Hmmm, agak mushkil. Setelah try and error maka Alhamdulillah dapatlah mencari penyelesaiannya.


Penyelesaian kepada masalah ini memerlukan anda menggunakan aplikasi Unlocker dan menetapkan setting folder option untuk melihat hidden dan protected file dan folder. Silalah download Unlocker dan pasangkannya.

1. Pergi ke c:/recycler

2. Delete folder icon recycle bin dengan nama bermula huruf S-diikuti serial number seperti
S-1-5-21-682003330-57989841-839522115-1009 menggunakan Unlocker. Icon recycle bin akan berubah dan menjadi folder hidden biasa sahaja.

3. Klik kanan folder tersebut dan pilih properties->tab Security

4. Klik Advanced->tab Permissions tandakan kekotak inherit dan klik Apply

Kemudian delete folder tersebut dengan menggunakan kekunci SHIFT + DELETE untuk direct membuang tanpa melalui recycle bin. Kira bypass Recycle Bi. Klik Yes To All sekiranya diminta.

Ikon recycle bin masih menunjukkan sesuatu ada di dalamnya. Cara mudah untuk refresh ialah dengan membuat satu file dummy dan mendeletenya. Setelah itu anda boleh empty recycle bin.

Itu sahaja panduan saya buat masa ini. Semoga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment